TAZKIRAH MINGGU INI

RENUNGAN


“Kelalaian itu pokok kemiskinan, kemalasan itu pokok kemunduran, kebakhilan menjadi pokok renggangnya persaudaraan dan kebodohan itu pokok kepada kegelapan.”

”Kematian bukan satu kehilangan yang besar, kehilangan yang paling besar ialah apa yang mati di dalam diri ketika hayat masih ada.”

“Kerugian berpisah dengan ilmu ialah jiwa akan menjadi sakit dan hati akan berkarat. Kalau hal ini berlarutan 40 hari maka hatinya akan mati jua.”

“Kalau hendak orang lain menyimpan rahsiamu, simpanlah terlebih dahulu pada dirimu sendiri. Berlaku jujur pada diri sendiri dan orang lain baru rukun kehidupan.”

”Bagi orang yang pandai bergaul, pintu masyarakat terbuka luas untuknya. Kalau pandai bergaul yang berat jadi ringan, yang jauh jadi dekat dan yang susah jadi mudah.”

”Kebencian lahir drpd. buruk sangka. Saat membenci seseorang, hati dipenuhi rasa kebencian sehingga yang baik akan nampak buruk. Apabila ia dibalas kebencian kita, lama kelamaan, sangka buruk jadi kenyataan.”

“Bersendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada duduk bersendirian.”

Comments

Popular posts from this blog

80% PELAJAR TAMAT TAHFIZ TIADA SPM? BETUL KE