Monday, September 29, 2014

berbaloikan

BERBALOIKAH KITA DALAM PERDEBATAN INI




saya mendapat maklum bahawa ada rakan yang begitu tegas dan dalam membuat keputusan dalam organisasi. sehingga bersingsing lengan untuk menegakkan kebenaran.

ya kebenaran itu milik Allah dan kita kena belajar berserah diri dengan Allah
jadi lah orang yang memberi manfaat kepada yang lain

Sunday, September 28, 2014

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH (Siri 6)

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 6)


56. Cintai sunah – sunah dan ahli keluarga Nabi saw;
57. Elakan terlalu banyak hutang;
58. Elakan terlampau mudah berjanji;
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara;
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti bercakap-cakap yang tidak berguna;
61. Bergaullah dengan orang-orang soleh;
62. Lazimkan bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;

65. Elakan dendam dan keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan ; 

Friday, September 26, 2014

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH (Siri 5)

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 5)



45. Perbanyakkan silaturrahim;
46. Menutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
47. Bicaralah secukupnya;
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala- galanya;
49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
52. Sediakan waktu untuk berehat dengan keluarga;
53. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
54. Hormatilah kepada guru dan ulama;

55. Perbanyakkan bersalawat kepada nabi; 

Thursday, September 25, 2014

USAHLAH BERSEDIH LAGI... AYUH KEHADAPAN


USAH BERSEDIH

1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yg dikhianati oleh saudara2nya...

2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yg dihumban ke dalam api oleh ayahandanya...

3. Andaikata kamu buntu di dalam permasalahan dan tidak nampak jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yg terperangkap di dlm perut ikan.

4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yg ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya.

5. Andaikata kamu melihat akan adanya kekurangan atau kelemahan pada diri kamu, usah bersedih. Ingatlah kisah Musa as, yg tidak dapat bertutur dgn sempurna.

6. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah bersedih. Ingatilah kisah Aisyah ra, yg sabar setelah difitnah sehingga satu kota memperkatakannya...

7. Andaikata kamu rasa kesunyian dan keseorangan serta tiada yg membantu, usah bersedih. Ingatilah kisah Adam as, yg diturunkan ke muka bumi bersendirian sebelum bertemu kembali Hawa.

8. Andaikata kamu rasakan tidak ada kewajaran akan apa yg perlu kamu lakukan, serta detikan hati tertanya mengapa ianya terjadi, usah bersedih. Ingatilah kisah Nuh as, yg tanpa keluh dan tanpa tahu sebabnya, terus membina bahtera yg besar tanpa soal...

9. Andaikata kamu diherdik dan dicerca oleh saudara mara kamu lantaran kamu memilih agama dan kehidupan akhirat berbanding kehidupan dunia, usah bersedih. Ingatilah kisah Muhammad saw, yg dipulaukan dan diperangi oleh keluarganya yg terdekat...

Subhanallah... Masyaallah.. Allahuakbar...

Allah swt mewujudkan personaliti yg hebat2 ini sebelum kita, dan mendatangi mereka dgn pelbagai ujian dan cabaran, dgn tujuan agar satu hari nanti, manusia spt saya dan kamu, bila mana berhadapan dgn sebarang musibah dan tribulasi, tidak perlu berkata "KENAPA AKU?"...

ALHAMDULILLAH UTK SEGALA2NYA YA RAHMAN.

Jika sudi dikongsikan dgn sesiapa sahaja, silakan jika tidak  keberatan

perkongsian dari nukilan sahabat Masjid Pasir Pelangi

Wednesday, September 24, 2014

PENCARIAN SUKARELAWAN PEMANDU PELANCONG MASJID DI JB


LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH (Siri 4)

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 4)



34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlampau takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlampau takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
41. Berlakulah adil dalam segala urusan;
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
43. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;

44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran; 

Tuesday, September 23, 2014

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH (Siri 3)

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 3)



23. Dirikan solat dengan ikhlas dan khusyu;
24. Dirikan solat fardhu di awal waktu serta berusaha berjamaah di masjid;
25. Biasakan solat malam (Qiamulaill);
26. Gandakan zikir dan do’a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni golongan fakir miskin;
29. Jangan ada perasaan takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih- lebihan;
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah karena Allah;

33. Berlatihlah untuk focus dan kosentarsi fikiran dan minda; 

Monday, September 22, 2014

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH (Siri 2)

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 2)




12. Jangan terlalu mengejar sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur kerana kezaliman;
14. Jangan goyah kerana fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa- dosa kecil;

22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid); 

moga ada manfaatnya

Thursday, September 18, 2014

LANGKAH - LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH

LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN DALAM MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH
(Siri 1)



01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
02. Sabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila mempunyai perencanaan / program;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan cemburu dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri atas kejayaan orang;
10. Jangan sombong kalau memperolehi kejayaan;

11. Jangan tamak kepada harta;

ini adalah nukilan peringatan dikutip dari sumber pelbagai. 

Wednesday, September 17, 2014


PENGALAMAN DI BROMO

Gunung Bromo adalah gunung berapi dan tempat perlancong yang cantik di Jawa Timur. perjalanan kami yang amat memenatkan hilang bila sampai di Bromo.

bayangkan dari surabaya ke Pacet kemudian ke Tebuiring, terus ke malang indonesia... ada kecemasan terpaksa tunggu kawan masuk wad...

lewat malam baru sampai bromo


memang cantik betul Bromo.... sejuk sgt... pakai jeket aje,, huuuu sejuknya,,, sewa jeket 30,000 rp.. tak apa lawan aje.. jimat jimat


lita awan dibelakang jam 6 pagi, matahari mula terbit...

sewa jeep... 800,000 rp dari jam 3 pagi hingga 10 pagi... puas lawat

padang pasir hitam di kesejukan 4 darjah... huuuu,

ada juga padang rumput menghijau... macam tempat pengambaran filem hindustan...

lepas ni nak bawa semua keluarga... datang terapi isteri dan anak anak.... mengembara ini akan merapatkan hubungan suami isteri dan anak anak....

jom surabaya...., ini adalah sebahagian lawatan ke surabaya... pengalam di Bromo....



Monday, September 1, 2014

KENAPA ANAK ANAK DEGIL

saya di telefon orang seorang ibu yang meminta nasihat dan bantuan, katanya anak saya tak nak ke sekolah ust, dia asyik mengamuk sahaja, lagi sebun nak UPSR ni, buat perangai tak nak sekolah dan mengamuk sahaja?

ketika saya datang ke rumah pasangan muda ini, anaknya tidak mahu berjumpa saya dan menuduh ibubapanya pembohong dan tidak akan percaya ibubapanya sampai bila bila.!!!!
pelajar ini hanya bersalam dengan saya dan terus bermasam muka, selama dua hari saya hadir, saya hanya berbual dengan anak ini dengan glombang muzik alpha dalam keadaan dia tetap dengan games dan tidak hiraukan saya, saya terus bercakap dengan lembut dengan niat hanya nak samapi masej ke dalam minda saparuh sedarnya. ibubapa pelajar ini marah marah sebab tak layan saya dan bersikap kurang ajar,

rupanya setelah 2 hari saya simpulkan, ini hanya masalah komunikasi anak dan ibubapa, saya minta si ibu untuk dakap dan sebutkan betapa kasih dan sayangnya dia kepada anak ini setaip pagi. rupa rupanya setelah saya bercakap, si ibu terdiam dan menyatakan dia memang selalu marah marah anaknya paksa untuk belajar utk 5A dalam upsr, saya nampak anak ini sudah stress dna burn out. ini amat bahaya,

si ibu desak saya lakukan sesuatu kepada anaknya dan tak kisahlah apa pun asalkan dia ke sekolah. dan mahu belajar. saya katakan saya tiada hubungan dengan keluarga ini, puan suami isteri ada hubungan rapat dan kuat dengan anak anaknya. dakap anak tuan dan puan pagi pagi berikan aura kasih sayang, ucapkan perkara perkara yang positif sahaja, dalam masa 3 hari jika tiada perubahan jumpa saya kembali, tahu lah saya nak buat pada budak ini.

alhamdulillah,selang 2 hari, ibubpa tersebut sms anaknya mahu ke sekolah, mula berbual dan memberi ruang untuk berkomunikasi lagi