Friday, February 15, 2013

ORANG YANG BERPEGANG DENGAN ISLAM SEPERTI MEMEGANG BARA API


ORANG YANG BERPEGANG DENGAN AGAMANYA SEPERTI MEMEGANG BARA API

HADITH KE 22 : TENTANG PERISTIWA AKHIR ZAMAN

Ertinya:
Daripada Anas r.a. bekata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api".
H.R. Tirmizi
Keterangan

Yang dimaksudkan di sini ialah zaman yang sangat mencabar sehingga sesiapa yang hendak mengamalkan ajaran agamanya ia terpaksa menghadapi kesusahan dan tentangan yang sangat hebat. Kalau ia tidak bersungguh-sungguh, nescaya agamanya terlepas dari genggamannya. Ini adalah disebabkan suasana disekelilingnya tidak membantu untuk ia menunaikan kewajiban agamanya, bahkan apa yang ada disekelilingnya mendorong untuk membuat kemaksiatan dan perkara-perkara yang dapat meruntuhkan aqidah dan keimanan atau paling kurang menyebabkan kefasiqan. lni juga bermaksud, orang Islam tersepit dalam melaksanakan tuntutan agamanya di samping tidak mendapat kemudahan.

seperkara lagi agama hanya budaya bukan amalan yang wajib diamalkan. mereka yang beramal dengan agama atas dasar ikut ikutan dan agak agak saja. jadi apabila ada orang yang mahu menghidupkan sunnah yang betul di anggap sesat, pelampau atau salah guna agama.

bersabarlah atas segala ujian Wahai pencinta Islam


dipetik dari buku yang telah di susun oleh Abu Ali Al Banjari An Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam) untuk renungan kita bersama. Insya'allah dengan berkat keinsafan kita, dapat kita mengambil iktibar dengan kejadian masa kini, mudah-mudahan ia membawa petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa

No comments: